Fulda 2018 - Marrit Dijkstra & Anna Vellinga

Week 1

Week 1

Na een lange reis van bijna zeven uren kwamen we aan op het treinstation van Fulda. Hier werden we hartelijk ontvangen door het International Summer University (ISU) team die ons allerlei informatieboekjes gaven. Ook ontvingen we hier de sleutels van onze kamers in het hostel waar we de komende maand zullen verblijven. We werden naar de juiste bus gebracht en daar troffen we twee Amerikaanse meisjes die op weg waren naar het zelfde hostel. Eenmaal aangekomen bij de juiste bushalte duurde het een aantal uren (waarschijnlijk 10 minuten maar het voelde langer met alle bagage, warme kleren en de vermoeidheid van de reis) voor we het hostel eindelijk gevonden hadden. We zijn er een aantal keer voorbij gelopen, maar dat overkomt ons geen tweede keer.

Het hostel bestaat uit twee verdiepingen met op elke verdieping zes kamers, een keuken, een wc, een douche, wastafel met spiegel (erg klein en tevens de enige spiegel op de verdieping, wat ’s ochtends wel wat problemen geeft met zes meiden die het op hetzelfde moment willen gebruiken :p). We waren erg verbaasd over de grootte van de slaapkamers (je kunt er bijna ballroomdancing in oefenen zo groot). Eenmaal aangekomen in het hostel ontmoetten we onze andere huisgenoten, allemaal meiden uit verschillende delen van de wereld (VS, Australië, Zuid-Korea, India, Frankrijk, Spanje, Portugal en wij uit Nederland natuurlijk). We aten eerst wat met z’n allen en zijn daarna de omgeving een beetje gaan verkennen. We hebben even een terrasje gepakt en zijn daarna niet al te laat gaan slapen, want er stond ons veel te wachten!

Dag 1 – In de ochtend hadden we gelukkig nog geen programma. Dit hield in dat veel van onze huisgenoten een poging konden doen van hun jetlag af te komen. Aan het begin van de middag werden we verwacht op de campus. Hier werden we hartelijk welkom geheten en konden we ons inschrijven voor verschillende seminars en workshops. Marrit koos voor het seminar met de titel Was ist Deutschland? en Anna koos voor het seminar Fundamentals on intercultural communication. We kozen beide voor de workshop kanoën. Marit koos ook nog voor de workshop salsadansen en Anna koos voor de workshop volleybal. Op de campus werd ons ook nog een lunch aangeboden waarna we rondleiding kregen over de campus. Na de rondleiding kregen we een diner aangeboden op de campus en ontmoetten wij tevens meneer en mevrouw Wagner. Zij houden contact met Dokkum namens Fulda en zijn al 23 keer in Dokkum geweest. Na het diner namen meneer en mevrouw Wagner ons mee naar hun woonplaats (net buiten Fulda) waar zij ons trakteerden op een enorme sorbet.

Dag 2 – Op maandag moesten we vroeg uit de veren (7 uur opstaan is misschien niet extreem vroeg maar zo voelde het wel voor ons, zo midden in de vakantie). Aangekomen op de campus kregen we eerst een instructie met betrekking tot afvalscheiding, fooi geven, fietsen en veiligheid in Duitsland. Hierna ging iedereen naar zijn eigen seminar. Rond de lunch waren alle seminars afgerond en gingen we met z’n allen naar de Mensa (schoolkantine met warm eten) om te eten. Hierna volgde een leveltest voor de Duits lessen en konden we onze gereserveerde fiets ophalen. Nadat we de fiets opgehaald hadden gingen we naar de kerk om onder andere te luisteren naar een Afrikaans koor.

Dag 3 – Op dinsdag had Anna haar seminar op de campus en reisde Marrit af naar het Antoniusheim. Dit is een instelling voor (geestelijk) gehandicapten die in het begin van de 20ste eeuw opgericht werd om deze mensen een verblijf- en werkplaats te bieden. Er werd verteld over het functioneren van de instelling en over hoe men in de Tweede Wereldoorlog mensen uit de instelling wist te redden van de dood. Er volgde een rondleiding waar onder andere de kas, houtbewerkingsplaats en de pottenbakstudio te zien waren. Naderhand werd in het restaurant van het Antoniusheim gegeten. ’s Middags was de eerste Duitse les die begon met voorstellen en een gesprek over de Duitse cultuur en vooroordelen die culturen tegenover elkaar kunnen hebben. Na de Duitse les gingen we naar het Stadtschloss waar we de burgemeester ontmoetten. Ook troffen we hier meneer Wagner weer en zijn we met hem en de burgemeester op de foto gekomen in een prachtige zaal (die tevens ook gebruikt werd als concertzaal voor een klein publiek). Ook werd er een foto gemaakt van de hele groep in deze zelfde zaal. De groepsfoto stond de volgende ochtend in de krant in Fulda. Nadat we iets hadden gedronken in het Stadtschloss werden we in groepjes rondgeleid door het indrukwekkende gebouw en werd ons van alles verteld over de diepe geschiedenis van de vorsten van Fulda. Na de rondleiding gingen we naar Gasthaus Wiesenmühle (een soort biergarten) waar gegeten en gedronken werd.

Dag 4 & 5 – Op woensdag ging Marrit naar haar seminar en ging Anna naar het Antoniusheim. Hierna volgde weer een lunch en een Duitse les. In deze les spraken we over de verschillende Duitse dialecten en hoe deze klinken (met luisteropgaven). Na dit volle programma (het lesprogramma eindigt elke dag om 16.45) was er ook nog de mogelijkheid om ’s avonds deel te nemen aan een workshop, kanoën, salsadansen of koken. Op donderdag hadden we ’s ochtends een kort seminar en een korte Duitse les. ’s Middags gingen we naar de dom van Fulda. Dit prachtige bouwwerk is erg bekend en is de begraafplaats van Bonifatius. In de schilderingen en beeldhouwwerken waren verschillende Bijbelse taferelen afgebeeld (soms met symbolische betekenissen die terug te vinden waren in informatieboekjes). Na de bezichtiging van dit prachtige gebouw was er later op de dag nog ruimte om mee te doen aan een pubtour.

Dag 6 & 7 – Op vrijdag reisden we in een bus naar München. Hier kwamen we iets later dan gepland aan en begonnen we daarom dan ook gelijk met de stadstour. In de tour werd ons van alles verteld over de historische gebouwen, bierhuizen en kerken die we tegen kwamen. Naderhand hadden we vrije tijd en besloten we iets te gaan eten. Met een groepje gingen we op een terras Jägerschnitzel eten (we hingen eigenlijk de hele reis de typische toerist uit ?). Daarna kochten we een ijsje en liepen we terug naar ons hotel. We verzamelden bij het hotel en reisden naar het Tollwood festival. Dit festival vond plaats op dezelfde plaats waar het Oktoberfest normaal plaatsvindt. Het festival bestond uit veel verschillende kraampjes en muziek en was intercultureel, wat erg leuk was om te zien. We keken ons de ogen uit en keerden pas rond middernacht terug naar huis. De volgende dag stond al vroeg een ontbijt voor ons klaar. We genoten erg van het ontbijt vanwege de luxe en het grote aanbod (in het hostel in Fulda doen we zelf de boodschappen en is het dus niet zo fancy). Hierna reisde de hele groep naar Schloss Nymphenburg, een prachtig zomerpaleis met een enorme geschiedenis. Hier kregen we een tour door prachtige zalen en leerden we meer over de adel van vroeger. Hierna reisden we naar de stad en namen we een kijkje bij de pride parade die op dat moment in het centrum plaatsvond. Na deze parade liepen we naar een grote biergarten waar we wat gingen eten. De biergarten was erg ruim en gezellig ingericht en er hingen veel grote schermen waar alle mensen aan de picknicktafels naar keken. Er werd een voetbalwedstrijd gespeeld en iedereen keek erg aandachtig toe. Dit was overigens niet de eerste keer dat we buiten schermen zagen hangen met voetbalwedstrijden erop, ook in Fulda konden we de liefde voor voetbal op terrassen duidelijk zien. Na het eten liepen we terug naar ons hotel, waar we al snel weer terug vertrokken naar Fulda.

We hopen dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van onze tijd hier in Fulda. Het is een druk maar ontzettend leuk programma waar we erg van hebben genoten tot nu toe. In de komende week staan ons weer veel dingen te wachten, waarvan we jullie op de hoogte zullen houden. Tschüss!